Θύματα Διακρίσεων - βίας

Διαφήμιση πώλησης Ρομά σκλάβων στην Ρουμανία:

"Για πώληση εξαίρετοι δουλοπάροικοι ή σκλάβοι Τσιγγάνοι. Δια μέσου μιας δημοπρασίας στο μοναστήρι του Αγίου Ηλία στις 8 Μαΐου 1852, συμπεριλαμβάνονται 18 άνδρες, 10 αγόρια, 7 γυναίκες και 3 κορίτσια σε καλή κατάσταση".

( https://el.wikipedia.org)

Εξαιτίας του νομαδικού τρόπου ζωής τους και της έλλειψης επιθυμίας ή και δυσκολίας προσαρμογής στον τρόπο ζωής της πλειοψηφίας των υπόλοιπων κατοίκων κάθε περιοχής οι Τσιγγάνοι έχουν πέσει συχνά θύματα διακρίσεων. Συχνά αρνητικά στερεότυπα είναι αυτά του "κλέφτη", του "επαγγελματία ζητιάνου", του "τσιγγούνη" ,  του "κακομοίρη", του "τουρκόγυφτου", του "αρκουδιάρη" κ.ά.
 Οι τσιγγάνοι είναι "εκείνοι που έφτιαξαν τα καρφιά για να σταυρωθεί ο Χριστός".
Στην Ελλάδα, τουλάχιστον, οι αρνητικοί συνειρμοί εναντίoν των Ρομά συντηρούνται εν μέρει από την αυξημένη εγκληματικότητα μεταξύ των Τσιγγάνων που δεν οφείλεται βέβαια σε κάποιο εγγενές χαρακτηριστικό της φυλής, αλλά στα υψηλά επίπεδα φτώχειας στις τάξεις τους και στην αδυναμία ή αρνησή τους να ενσωματωθούν με τους τοπικούς πληθυσμούς.
Κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι Ρομά υπήρξαν μεταξύ των θυμάτων των μαζικών εκτελέσεων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, μαζί με Εβραίους,  κομμουνιστές,  ομοφυλόφιλους και Μάρτυρες του Ιεχωβά
Οι έλληνες Ρομά έχουν (στοιχεία του 2006) περίπου 114 σωματεία σε όλη τη χώρα (Συνομοσπονδία Ελλάδος) με 300 χιλιάδες εγγεγραμμένα μέλη, ενώ το 2006 συγκρότησαν και πολιτικό κόμμα με τον τίτλο "Ασπίδα-Ρομ" (Ανεξάρτητη Συσπείρωση Πολιτών Ιδιαίτερου Αυτοπροσδιορισμού ΡΟΜ)
Το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) κατήγγειλε τον Σεπτέμβριο του 2006  ότι στην Ελλάδα "την τελευταία δεκαετία παρατηρείται η μεγαλύτερη παράνομη έξωση Ρομά", ενώ παράλληλα είναι σε έξαρση η εξύβριση των υπερασπιστών των δικαιωμάτων τους, με την συμβολή και των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Μάλιστα αναφέρεται ότι «ήδη την 1η Σεπτεμβρίου 2006 κατατέθηκε ερώτηση στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης από τον εισηγητή για θέματα μειονοτήτων, σοσιαλιστή βουλευτή Λετονίας Μπορίς Τσίλεβιτς».
  Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από ένα σημείωμα του τραγουδιστή Κώστα Χατζή, όπως το βρήκα στην ιστοσελίδα https://www.alexandroshatzis.com/biography_kh.html
 «Από το 1956 γράφω αυτό το είδος μπαλάντας και η αιτία ήταν όχι μια η δυο, αλλά πολλές. Η βασική αιτία ήταν ότι άνηκα σε μειονότητα και αυτό το ένοιωσα για πρώτη φορά όταν πήγα σχολείο. Πρόσεξα πως με ξεχώρισαν όχι όμως από μίσος, αλλά από άγνοια και μεγαλώνοντας συνέβησαν γεγονότα, που με έκαναν να θέλω να τα καταγγείλω και να αναφερθώ στα ανθρώπινα δικαιώματα ,αν και τότε δεν γνώριζα αυτό το νόμο που είχε αναφερθεί το 1918 από την κοινωνία των εθνών, αλλά εγώ με τις λίγες γνώσεις, έλεγα πως ο θεός στέλνει τον ήλιο και τη βροχή για δίκαιους και άδικους, άρα είχα κι εγώ μερίδα από τη ζωή ό,τι κι αν ήμουνα μαύρος, άσπρος, γύφτος η….
Έτσι από τότε μέχρι σήμερα καταγγέλλω την πολιτεία που δεν έσκυψε ποτέ πάνω από τα προβλήματα αυτών των ανθρώπων και τους αφήνει να κάνουν όλες τις μορφές εγκλημάτων και αναφέρομαι με άμεσο η έμμεσο τρόπο στα ανθρώπινα δικαιώματα και καθήκοντα η αυτοσαρκάζομαι και μπορώ πιο εύκολα να προσεγγίζω τα αυτιά ανθρώπων που ίσως να μην γνωρίζουν πως συμβάλλουν στην αδικία η σε κάποια άλλη μορφή πόνου ψυχικού του συνανθρώπου τους. …»
ΔΙΩΓΜΟΙ ΑΠΟ ΤΟ 1500 ΕΩΣ ΤΟ 1800
Μερικά χρόνια μετά το 1500 μ.χ. σε όλες τις χώρες της Ευρώπης ακολουθεί γενικός διωγμός των Τσιγγάνικων φυλών. Πολλοί σκοτώνονται αμείλικτα με τη δικαιολογία ότι ανήκουν σε καταραμένη φυλή . Οι κυριότερες δικαιολογίες για τους διωγμούς αυτούς ήταν : ιεροσυλία, αρπαγή νηπίων, ανθρωποθυσίες, ανθρωποφαγία.
Οι διωγμοί κράτησαν 200 περίπου χρόνια .Πολλές φυλές εξοντώθηκαν. Αρκετοί αναγκάστηκαν να γίνουν δουλοπάροικοι ή συγχωνεύθηκαν με τους πληθυσμούς των διαφόρων χωρών.
Παρά τους διωγμούς, αρκετές φυλές κατάφεραν να διασωθούν και να επιβιώσουν και συνέχισαν τις περιπλανήσεις τους στα διάφορα κράτη της Ευρώπης.
ΠΡΟΣΩΡΙΝΟ ΣΤΑΜΑΤΗΜΑ ΤΩΝ ΔΙΩΓΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 1800
Μετά το 1800 η θέση των Ρόμ αρχίζει να βελτιώνεται. Οι χώρες που τους μεταχειρίστηκαν με περισσότερο καλή διάθεση ήταν η Αγγλία, η Ουγγαρία, η Σερβία και η Ρουμανία.
- Στην Αγγλία δημιουργήθηκαν Εταιρείες που ασχολήθηκαν με τα ήθη και τα έθιμα των Ρόμ.
- Στην Ουγγαρία πολλοί συγχωνεύθηκαν με τους ντόπιους. Όσοι διατήρησαν τα νομαδικά έθιμά τους επιδόθηκαν στην αξιοποίηση των έμφυτων ταλέντων της φυλής που είναι η Μουσική και ο χορός. Αναδείχθηκαν πάμπολλοι σπουδαίοι μουσικοί με αγαπημένο τους όργανο το βιολί. Η Ουγγαρέζικη και η Ρουμάνικη λαϊκή μουσική τους οφείλει πολλά .
- Στην Τουρκία και γενικά στις χώρες της τότε Τουρκικής Αυτοκρατορίας (όπως στην Ελλάδα) πιστεύεται ότι οι Ρόμ καλλιέργησαν την τέχνη του Καραγκιόζη. Λέγεται ότι ο χαρακτήρας του Καραγκιόζη απεικονίζει έναν τυπικό Ρόμ.
-Η βασιλική δυναστεία των Καραγεώργηδων της Σερβίας θεωρείται ότι έχει καταγωγή Ρόμ
ΝΕΩΤΕΡΟΙ ΔΙΩΓΜΟΙ
- Από τον Α΄Παγκόσμιο πόλεμο η θέση των Ρόμ αρχίζει να γίνεται όλο και δυσκολότερη. Οι περισσότερες χώρες τους θεωρούν ανεπιθύμητους, τους θέτουν σοβαρά εμπόδια και περιορισμούς. Οι περιπλανήσεις τους περιορίζονται. Τα νεότερα κυρίως μέλη της φυλής προσπαθώντας να προσαρμοσθούν και να επιβιώσουν αφομοιώνονται και επιζητούν μόνιμη στέγη.
- Κατά τα χρόνια του μεσοπολέμου οι διωγμοί συνεχίζονται.
- Στη Γερμανία οι Ρόμ διώκονται από το χιτλερικό καθεστώς σκληρότερα και από τους Εβραίους.
    Ο ναζιστικός τρόμος του  Β΄ παγκόσμιου πολέμου  είναι υπεύθυνος για το θάνατο 1,5 εκατομμυρίου Ρομ στο (σχετικά άγνωστο) ολοκαύτωμα των τσιγγάνων (Porrajmos ).
¨ Παρόμοιοι διωγμοί γίνονται σε βάρος τους στην φασιστική Ισπανία του Φράνκο.
¨ Στην Αγγλία και στη Ρωσία απαγορεύονται οι μετακινήσεις τους.
¨ Στην Ουγγαρία μέχρι το 1950 περίπου απαγορεύονται επίσης οι μετακινήσεις τους και οι Ρόμ εθιμοτυπικά και μόνο μία φορά το χρόνο περιφέρουν τις οικοσκευές τους στην αυλή του σπιτιού τους.
¨ Γενικά όπου οι Ρόμ σταμάτησαν τη Νομαδική ζωή, χρησιμοποιούνται σαν εργάτες στις διάφορες βιομηχανίες.
   Η πρόσφατη κατάρρευση των κομμουνιστικών κυβερνήσεων της Ανατολικής Ευρώπης έχει αναζωπυρώσει τις αντι-Ρομ αντιλήψεις στην Ανατολική και Δυτική Ευρώπη. 
Βίαιες επιθέσεις ενάντια στους μετανάστες Romani και τους πρόσφυγες παρατηρούνται, με ελάχιστους ή κανέναν περιορισμό από τις κυβερνητικές αρχές.
  Οι Romani παραμένουν οι λιγότερο ενσωματωμένοι και περισσότερο διωγμένοι άνθρωποι της Ευρώπης. Σχεδόν παντού, τα θεμελιώδη αστικά δικαιώματά τους απειλούνται και παραβιάζονται. Η ρατσιστική βία που στοχεύει τους Ρομ βρίσκεται τελευταία σε άνοδο στην Ανατολική (πρώην κομμουνιστική) Ευρώπη. Οι  διακρίσεις στην απασχόληση, την εκπαίδευση, τις διοικητικές και άλλες υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης, παρατηρούνται στις περισσότερες κοινωνίες, και διάφορα  κηρύγματα  μίσους εμβαθύνουν τα αρνητικά στερεότυπα που είναι χαρακτηριστικά της ευρωπαϊκής δημόσιας άποψης. 
Αντι-Ρομ  απόψεις υπάρχουν και στην Αμερική σε κάποιο βαθμό. Η διαστρεβλωμένη εικόνα  των  Roma στα Μέσα μαζικής ενημέρωσης και στον  Τύπο, τα βιβλία, τις ταινίες και την τηλεόραση, έχει συμβάλει στην διάδοση  αρνητικών στερεοτύπων και  χαρακτηρισμών. 
   Υπάρχουν "Ειδικές μονάδες τσιγγάνων" σε μερικές αστυνομίες  για να ενημερώνουν τον ντόπιο πληθυσμό για τις δραστηριότητες των "τσιγγάνων". 
   Τα τελευταία χρόνια, το ζήτημα των Ρομ  απασχολεί  διάφορες εθνικές  και διεθνείς μη κυβερνητικές οργανώσεις, . 
 Διαφορετικές προσεγγίσεις - οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές, πολιτιστικές, και άλλες - επιχειρείται να εφαρμοστούν στην προοπτική  της βελτίωσης των όρων διαβίωσης των Ρομ.
Οι μη κυβερνητικές αυτές οργανώσεις προωθούν την ιδέα  μιας δικαιότερης κοινωνικής πολιτικής, την ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας των Ρομ, και την ενθάρρυνση της πολιτικής συμμετοχής τους.
  Επιδιώκονται λύσειςστα πλαίσια της προσπάθειας ενάντια στο ρατσισμό και τον σωβινισμό, καθώς επίσης και στα πλαίσια της ενίσχυσης του πολιτιστικού πλουραλισμού. 
  Υπάρχουν πρόσφατα προγράμματα που είναι τμήματα μιας αυξανόμενης πανευρωπαϊκά,  μεταβολής αντιλήψεων σε σχέση με τους Ρομ, αλλά αυτή η μεταβολή βρίσκεται  ακόμη στο στάδιο της  διαμόρφωσης. 
Ακόμα δεν έχει καταγραφεί καμία σημαντική διεθνής πρωτοβουλία και στρατηγική για τα ανθρώπινα δικαιώματα των Ρομ, ούτε  παρέχεται  νομική υπεράσπιση σε περιπτώσεις παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων τους.

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο Ελληνικός λαός έχει συνηθίσει την παρουσία των Ρόμ από τα παλιά χρόνια. Οι Ρόμ μόλις πρωτοπάτησαν το πόδι τους στην Ευρώπη συνάντησαν την Ελληνική γλώσσα που κυριαρχούσε τότε . Συνέπεια του γεγονότος αυτού είναι ότι πάρα πολλά στοιχεία της Ελληνικής ενσωματώθηκαν στις διαλέκτους των Ρόμ . Στην Ελλάδα κατά το παρελθόν ασχολήθηκαν με τη σιδηρουργία κυρίως . Ακόμη οι Έλληνες αποκαλούν "γύφτους" τους σιδεράδες. Άλλες τέχνες που ανέπτυξαν οι νομάδες και για τις οποίες έγιναν συμπαθείς στους Έλληνες είναι η ανταλλαγή κυρίως ζώων και η Μουσική .Σήμερα αλλά και στο παρελθόν έχουν αναδειχθεί και έχουν γίνει διάσημοι στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού κυρίως, πάρα πολλοί ¨Έλληνες Ρόμ. Οι "τσιγγάνοι" χρησιμοποιήθηκαν σε πάρα πολλές περιπτώσεις σαν ιδανικοί εκτελεστές Δημοτικών τραγουδιών . Τα όργανα που αγαπούν είναι κυρίως το κλαρίνο και τα κρουστά. Σε πολλές παραδοσιακές εκδηλώσεις και τοπικά πανηγύρια μετέχουν ενεργά σαν οργανοπαίχτες. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα του Τυρνάβου (Μπουρανί) , της Κατερίνης (Περπερίτσα), της Ηλείας (Μπούλες). Γενικότερα και σε ολόκληρη την Ελλάδα στον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της Καθαρής Δευτέρας, θα δούμε πολλές Ρόμ "κομπανίες" να προσφέρουν τη χαρά στους πανηγυριώτες έναντι συνήθως μικρής αμοιβής.
 Βεβαίως ο σκωπτικός χαρακτήρας πολλών εθίμων στην ελληνική επαρχία δεν ήταν δυνατό να παρακάμψει τους Ρομ. Στην Εγκυκλοπαίδεια ΓΙΟΒΑΝΗ (εκδ. 1978) στο λήμμα «Γύφτικος γάμος», διαβάζουμε: «Την Καθαρή Δευτέρα σε πολλές περιοχές της Ελλάδας γίνεται το έθιμο του γύφτικου γάμου. Μια ομάδα χωρικών ντυμένη κατάλληλα και με ντόπια όργανα, γυρίζει τους δρόμους του χωριού και παριστάνει αυτοσχέδια γαμήλια τελετή. Η συνοδεία αποτελείται από το γαμπρό, τη νύφη, τον κουμπάρο και τους δυο αδελφοχτούς (;). Η τελετή καταλήγει στην πλατεία, όπου γίνονται τα στέφανα και το συμπεθεριό διαλύεται».
Στη μελέτη "Τα Ντόρτικα της Ευρυτανίας" του Μανόλη Τριανταφυλλίδη (1922) βρίσκουμε και το παρακάτω χαρακτηριστικό απόσπασμα :
  Η έκφραση "η λειτουργιά τους δεν πιάνεται", μάλλον σημαίνει πως και να δεχτεί ο παππάς να κάμει κάποιο "μυστήριο" (γάμο, βάφτιση, κηδεία κλπ), αυτό "δεν το δέχεται ο θεός" (και οι άνθρωποι, λέω εγώ).
 Αυτά έγραφε για την εποχή του 1920 ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης. Σήμερα; Παίρνω ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από το άρθρο «Ο ρατσισμός στις Σοφάδες - Μια ιστορία διακρίσεων» (14/9/2012) στην ιστοσελίδα gromapeople.blogspot.gr/2012/09/blog-post_4188.html
"....Μιλώντας στη Μάρνυ Παπαματθαίου («Το Βήμα» 5 Φεβρουαρίου 2012), η Ευθυμία Μητσιάδου επισήμανε ότι, ενώ υπάρχει χώρος, «οι κάτοικοι θέλουν να διώξουν τα παιδιά αυτά έξω από τα σχολεία καθώς θεωρούν ότι θα τους μολύνουν. Υπάρχουν μάλιστα ομάδες γονέων που τρομοκρατούν τους άλλους. Τα παιδιά των Ρομά όμως που έχουν επιλεγεί είναι καθαρά, είναι παιδιά με δικαιώματα όπως κάθε συνομήλικός τους». Στο ίδιο δημοσίευμα, ο Διευθυντής του 3ου ΔΣ Καρδίτσας Άκης Κιτάρης δήλωνε: «Πρόκειται για ένα καθαρό πολιτικό παιχνίδι. Ύβρεις, τηλέφωνα στο σπίτι μου με απειλές, προπηλακισμοί, δεν μπορώ να περιγράψω τι έχω υποστεί. Με την υπόθεση αυτή έχει βγει στην επιφάνεια ό,τι χειρότερο υπήρχε στην κοινωνία μας. Τους Ρομά τούς θέλουμε εδώ για εκλογικό μηχανισμό, για να ζει η τοπική κοινωνία εις βάρος τους, αλλά όταν πλησιάζουν στα σχολεία μας τα πράγματα αλλάζουν. Είναι απίστευτο το τι μου ζητούσαν τις προηγούμενες ημέρες οι γονείς των άλλων παιδιών. Να τους δείξω τα βιβλιάρια υγείας των παιδιών Ρομά, να ελέγξουν τους γονείς τους...». Ο Δήμαρχος Καρδίτσας Κώστας Παπαλός δήλωνε στο «Βήμα»: «Είναι δράμα αυτό που γίνεται, αλλά ποιος μπορεί να πάρει την ευθύνη ότι κάποιο από τα παιδιά μας δεν θα νοσήσει από ένα παιδί Ρομά που δεν έχει εμβολιαστεί;» Υπενθυμίζεται πως ο εμβολιασμός αποτελεί προϋπόθεση για να γραφτεί κάθε παιδί σε όλα τα σχολεία ακόμα και σε αυτά που είναι μόνο για Ρομά. «Το πρόβλημα των κατοίκων της περιοχής δεν είναι ότι πρόκειται για Τσιγγάνους, δεν μας χωρίζει τίποτε από αυτούς, αλλά στον οικισμό όπου μένουν δεν μπορούμε να ελέγξουμε τίποτε από τον τρόπο ζωής τους» πρόσθετε ο Δήμαρχος. Για να συμπληρώσει στο ίδιο δημοσίευμα ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 6ου ΔΣ Καρδίτσας Γ. Μπαντράς: «Ζητάμε αναστολή του μέτρου για εφέτος. Να πάρουμε τα παιδιά μας να τα πάμε σε άλλο σχολείο αν θέλουν και να έρθουν εδώ τα τσιγγανάκια. Φαντάζεστε να είναι όλα τα παιδιά στον ίδιο αύλειο χώρο; Δεν είμαστε ρατσιστές, αλλά αυτά τα παιδιά έχουν παραβατική συμπεριφορά. Υπάρχουν προβλήματα υγιεινής. Ο οικισμός τους άλλωστε γειτνιάζει και με έναν σκουπιδότοπο.» Στις 12 Ιανουαρίου, ο Δήμαρχος Σοφάδων Χαράλαμπος Παπαδόπουλος μιλούσε γενικά για «τσιγγάνικο ζήτημα» υπενθυμίζοντας πως στις Σοφάδες οι Ρομά αποτελούν το 60% του πληθυσμού, για να προσθέσει ο Σύλλογος Γυναικών Σοφάδων, στις 17 Ιανουαρίου, «σήμερα το πρόβλημα αγγίζει τα σχολεία μας, αύριο θα αγγίξει και τα σπίτια μας»...."
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Το θέμα "ρατσισμός" απασχολεί τον κοινωνιολόγο Χρήστο Πατσό σε ένα άρθρο του με τίτλο "Ο Ρατσισμός ως Καθολικό Κοινωνικό Φαινόμενο" στην δημηνιαία εφημερίδα "αναζήτηση"  (Νοέμβρης-Δεκέμβρης 2010), του Βαρθολομιού, όπου αναφέρει:
"... Έρευνα που έγινε στα σχολεία περιοχών της Αττικής, όπου τα παιδιά ιεράρχησαν θετικά και αρνητικά τους συμμαθητές τους ανάλογα με την καταγωγή τους, προέκυψε ο ακόλουθος πίνακας σε σχέση με την ερώτηση «Ποιες από τις παρακάτω κατηγορίες παιδιών δε θα ήθελες να είναι στην τάξη σου;». Απαντήσεις:
Τσιγγανόπουλα  63%, Αλβανόπουλα 56%,παιδιά από αραβικές χώρες, Ασία & Αφρική  22%, Ελληνόπουλα που ήρθαν από την Ρωσία, (πρώην ΕΣ.Σ.Δ) 16%, Ελληνόπουλα που ήρθαν από Αγγλία, Γερμανία, Αμερική, Αυστραλία  7%.
Τα αποτελέσματα  συνάδουν με ανάλογη έρευνα που πραγματοποίησε το «Ευρωβαρόμετρο» κατά παραγγελία του «Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τον ρατσισμό και την ξενοφοβία». Το βασικό ερώτημα της έρευνας ήταν: «Θεωρείτε θετικό χαρακτηριστικό για κάθε κοινωνία να αποτελείται από διαφορετικές φυλές, θρησκείες και κουλτούρες;».Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν τα εξής: Κατά μέσο όρο, το 64% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης απάντησε Ναι. Το μεγαλύτερο ποσοστό συμφωνίας παρουσίασαν η Σουηδία με 77%, η Ισπανία με 75%, η Ολλανδία με 74%. Το χαμηλότερο ποσοστό  το Βέλγιο με 56%, η Γερμανία με 53% και η Αυστρία με 52%. Αλλά όπως γράφτηκε, υπάρχει και το «χαμηλότατο» ποσοστό, που το έδωσε η Ελλάδα. Εδώ, απάντησε Ναι, το 36%, ενώ το 52% απάντησε Όχι, και ένα 12% απάντησε «Δεν ξέρω». Δηλαδή μόνο το ένα τρίτο περίπου των Ελλήνων δέχεται ότι είναι θετική η παρουσία αλλόφυλων, αλλόθρησκων κλπ στη χώρα τους, ενώ πάνω από τους μισούς θεωρούν τη παρουσία των ξένων αρνητική, δηλαδή επιζήμια...."
Σημ. Το ίδιο θέμα αναπτύσσεται και στο βιβλίο του "ΚΥΡΙΑΡΧΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ" (Αθήνα 2011)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Το εμπάργκο των ΜΜΕ κατά του Μανώλη Αγγελόπουλου και οι ύβρεις εναντίον του
Ο ταλαντούχος Μανώλης Αγγελόπουλος καταδιώχτηκε από τα κρατικά ΜΜΕ αλλά και από τις "καθωσπρέπει" εφημερίδες της εποχής του. Γεννήθηκε το 1939 και πέθανε το 1989. Πριν καν φτάσει τα 20 χρόνια είχε αναδειχτεί σαν μεγάλο ταλέντο και είχε πολλές επιτυχίες και σουξέ, χωρίς ποτέ να κρύψει την τσιγγάνικη καταγωγή του. Ο κόσμος τον λάτρευε αλλά τα ΜΜΕ τον περιφρονούσαν. Μια γεύση παίρνουμε από την παρακάτω ανάρτηση στο facebook:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ρατσισμός εν έτει 2018
Δεν θα σημειώσω πολλά, μόνο το θέμα "δηλώσεων Δαβάκη".

Πρώτα η καταγγελία:  Δελτίο Τύπου

 Ανακοίνωση της Επιτροπής Δικαιωμάτων της Λαϊκής Ενότητας
 Ρατσιστική και η «συγγνώμη» του βουλευτή της ΝΔ, Θ. Δαβάκη

Η υποκριτική και κατόπιν εντολής «συγγνώμη» του βουλευτή της ΝΔ Θοδωρή Δαβάκη για τις εμετικές  ρατσιστικές δηλώσεις του σε βάρος των Ρομά δεν λύνει κανένα απολύτως θέμα. Ούτε έγιναν πάνω στην «ένταση της στιγμής», όπως ο ίδιος ισχυρίζεται. Οι δηλώσεις του αντανακλούν τις βαθιέςσυγγένειες της ΝΔ με την ακροδεξιά, υπενθυμίζοντας ότι η ΝΔ  άφησε τους Χρυσαυγίτες να δρουνανενόχλητοι και να πραγματοποιούν ρατσιστικές επιθέσεις επί δεκαετίες.

Άλλωστε, με τη «συγγνώμη» του ο Δαβάκης συνεχίζει το ίδιο άθλιο παραλήρημα , επιχειρώντας να δικαιολογήσει την στάση του με την απόδοση και πάλι συλλογικών ευθυνών στους Ρομά για την παραβατικότητα στην περιοχή του. Παραβλέποντας, βεβαίως, το γεγονός ότι οι Ρομά είναι πρωτίστως θύματα της εγκληματικής πολιτικής του κράτους, που τους διατηρεί σε κατάσταση κοινωνικού αποκλεισμού, διακρίσεων και εξαθλίωσης.

Τα παιδιά των Ρομά δεν χρειάζονται την «λύπηση» κανενός. Και ασφαλώς οι Ρομά δεν πρέπει να ψηφίσουν ούτε τον ρατσιστή Δαβάκη που τους το «απαγορεύει», ούτε ένα κόμμα που διατηρεί στις τάξεις του έναν β ουλευτή που κάνει χιτλερικού τύπου δηλώσεις.

Όπως τονίστηκε και κατά την συνάντηση αντιπροσωπείας της ΛΑ.Ε. με την συνομοσπονδία των Ρομά«Ελάν Πασέ», τα παιδιά Ρομά χρειάζονται  ίση μεταχείριση και ενίσχυση της πρόσβασής τους στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, χρειάζονται σπίτια και όχι παραπήγματα, χρειάζονται δουλειές για τους γονείς τους, χρειάζονται τον τερματισμό των πολιτικών που καλλιεργούν τα ρατσιστικά στερεότυπα σε βάρος τους. Πολιτικών που έχουν παραμείνει επί της ουσίας αμετάβλητες και με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Η πολιτισμική «ταυτότητα» των Ρομά είναι πλούτος για την κοινωνία και τα παιδιά των Ρομά, αντιμέτωπα με ένα πλήθος διακρίσεων και αποκλεισμών, είναι δύο  φορές παιδιά μας!

Το Γραφείο Τύπου
4/3/2018
Και το γεγονός: (πηγή https://www.athensvoice.gr/politics/423511_anekdiigiti-dilosi-voyleyti-nd-th-davaki-gia-toys-roma-apagoreyo-se-gyftoys-ki )
Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης – ομιλίας – ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο της Παλαιοπαναγιάς του Δήμου Σπάρτης, την Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018, με σκοπό την αντίδραση, την πρόληψη και την αντιμετώπιση παραβατικότητας μεταξύ άλλων και των Ρομά, ο βουλευτής Λακωνίας της Νέας Δημοκρατίας κύριος Θανάσης Δαβάκης κατά την τοποθέτησή του προέβη στην εξής βαρυσήμαντη δήλωση: «όσον αφορά για το πολιτικό κόστος που λένε, παρακαλώ κι απαγορεύω σε οποιοδήποτε αθίγγανο, γύφτο και δεν συμμαζεύεται να με ψηφίσει. […] Όποιος με ψηφίσει από αυτή την κοινότητα εγώ δεν τον αναγνωρίζω».
 
2018 - Αύγουστος
Τον Αύγουστο του 2018, η Αλή Ογλού Σεβδάν, έκανε όλη την Ελλάδα να μιλάει για εκείνη. Συγκεκριμένα, κατάφερε και μπήκε στο τμήμα Φιλολογίας στο Ρέθυμνο Κρήτης. Από τον οικισμό Ρομά του Δροσερού Ξάνθης, έγινε το πρώτο κορίτσι του, που περνά στο πανεπιστήμιο. Σπουδαίο κατόρθωμα αν αναλογιστεί κανείς ότι 1600 παιδιά του Δροσερού βρίσκονται εκτός υποχρεωτικής εκπαίδευσης. (από τη σελίδα  https://destora.com/apo-oikismo-roma-sto-panepistimio-to-proto-koritsi-pou-katafere-kai-bike-sto-tmima-filologias-sto-rethymno-kai-ekane-tous-pantes-na-milane-gia-ekeini/?fbclid=IwAR0jgkvvLdtMh1UTnIP4O4fYNE0l5fTapD55Qp6mZOX6sIK49NcltzCL8Yo )
Από οικισμό Ρομά στο… πανεπιστήμιο: Το πρώτο κορίτσι που κατάφερε και μπήκε στο τμήμα Φιλολογίας στο Ρέθυμνο και έκανε τους πάντες να μι
 

2021

Τα μεσάνυχτα της 22ης προς 23η Οκτωβρίου 2021, στη διάρκεια καταδίωξης στο Πέραμα, ο 18χρονος Ρομ, Νίκος Σαμπάνης, δολοφονήθηκε εν μέσω ενός καταιγισμού τουλάχιστον 36 πυροβολισμών από 7 αστυνομικούς της ομάδας ΔΙΑΣ

 

2022

Ο 16χρονος Ρομά Κώστας Φραγκούλης το νέο θύμα αστυνομικής βίας.(Δέχτηκε πυροβολισμό στο κεφάλι στη Θεσσ/νίκη, μετά από καταδίωξη αστυνομικών της ομάδας ΔΙΑΣ.)

Η Ανακοίνωση για τον πυροβολισμό του 16χρονου Ρομά από αστυνομικό κατά τη διάρκεια καταδίωξης στη Θεσσαλονίκη που εξέδωσε η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ελλήνων Ρομά «Ελλάν Πασσέ».

"Ένα χρόνο μετά τη δολοφονία του 18χρονου Νίκου Σαμπάνη από αστυνομικά πυρά στο Πέραμα και παραμονή της οδυνηρής επετείου της δολοφονίας του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, ο 16χρονος Ρομ Κώστας Φραγκούλης παλεύει για τη ζωή του μετά από σφαίρα που δέχτηκε στο κεφάλι από αστυνομικό της ομάδας ΔΙΑΣ κατά τη διάρκεια καταδίωξης  χθες τα ξημερώματα στη Θεσσαλονίκη. 
Η επανάληψη και η συστηματικότητα των περιστατικών αστυνομικής βίας με θύματα νεαρά άτομα της Ρομά κοινότητας καθιστά πλέον προφανές ότι δεν μιλάμε για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για συστημικό πρόβλημα αυθαίρετης αστυνομικής βίας η οποία πλήττει ιδιαίτερα τους πιο ευάλωτους. 
Οι προσπάθειες για εξεύρεση λύσεων και οι προτάσεις που κάναμε το προηγούμενο διάστημα προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την δολοφονία του Νίκου Σαμπάνη, έπεσαν στο κενό και τώρα φαίνεται πως η ιστορία επαναλαμβάνεται. 
Θυμίζουμε ότι σε δηλώσεις του υπό τον τίτλο «Μεταρρυθμίσεις στην Ελληνική Αστυνομία» την 1/11/2021, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος είχε προαναγγείλει περισσότερες «καταδιώξεις», με ευθεία στοχοποίηση «ομάδων υψηλής παραβατικότητας», αντί για τον κολασμό συγκεκριμένων εγκληματικών πράξεων συγκεκριμένων δραστών. 
Η πολιτεία έχει τεράστια ευθύνη για αυτά τα αιματηρά περιστατικά τα οποία είχαν κατ’ ουσίαν προαναγγελθεί. Η αδράνεια της κυβέρνησης για την διασφάλιση ίσων ευκαιριών σε ευάλωτους νέους Ρομά και η ατιμωρησία των αστυνομικών που εμπλέκονται σε τέτοιου είδους ενέργειες συμβάλει στην υιοθέτηση ενός δολοφονικού μοτίβου που έχει ως στόχο ανήλικους Ρομά από τις πιο περιθωριοποιημένες κοινότητες. 
Όπως κάθε άλλη φορά, έτσι και τώρα στεκόμαστε δίπλα στην οικογένεια του 16χρόνου Κώστα Φραγκούλη και δηλώνουμε ότι θα προβούμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρξει πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης, χωρίς συγκάλυψη και πως θα αποδοθεί δικαιοσύνη στο θύμα και την οικογένεια του."

2023

(Από https://marxismos.com/astyn/)

Νέα δολοφονία νεαρού Ρομ από χέρι αστυνομικού: Να τιμωρηθεί παραδειγματικά ο δολοφόνος και οι συνεργοί του!

Άλλο ένα έγκλημα-δολοφονία από χέρι αστυνομικού εις βάρος νεαρού Ρομ είχαμε το βράδυ της 11ης Νοεμβρίου στο Λεοντάρι Βοιωτίας. Ο άδικα και αναίτια δολοφονημένος ήταν ο 17χρονος Χρήστος Μιχαλόπουλος από την Αλίαρτο Βοιωτίας. Είναι το τρίτο ανήλικο θύμα Ρομά που δολοφονήθηκε από αστυνομικούς από το 2021 μέχρι σήμερα.
 

Από το facebook (ανάρτηση στις 2-2-2024)

Ειρήνη Κοντογεωργίου«Εσείς μας διδάσκετε την παντογνωσία του θεού» συνεχίζω. «Άρα λοιπόν ο Θεός τα ξέρει όλα, εκτός από γύφτικα;». Άρχισε να ουρλιάζει: «Δημητρίου, έξω!».

"Λοιπόν εγώ είμαι η Μαρία Δημητρίου, όπως βλέπετε ελληνικό ονοματεπώνυμο, που ρωτήθηκα στο γυμνάσιο σε ποια γλώσσα μιλάω, προσεύχομαι από καθηγητή θεολογίας και παπά. Εγώ με την αναλφάβητη μητέρα μου φτάσαμε στο υπουργείο Παιδείας και ο κύριος αυτός δεν ξαναδίδαξε ποτέ στην ζωή του. Αν όμως, διερωτηθείτε λίγο σας παρακαλώ, ήμουν ένα πιο... αδύναμο παιδί και δεν είχα αυτήν την ατρόμητη μάνα, δεν θα είχα παρατήσει το σχολείο; θα το είχα παρατήσει από το συνεχές και αναίτιο, όλη την σχολική χρονιά, Δημητρίου έξω. Δεν θέλω να στοχοποίησω σε καμία των περιπτώσεων όλους τους εκπαιδευτικούς. Πιστέψτε με όμως, κατά την επαγγελματική μου πορεία, συνάντησα αρκετούς τέτοιους. Φυσικά και ευτυχώς συνάντησα και υποστηρικτικούς δασκάλους και καθηγητές.

Πάντως ο γιος μου στη δευτέρα γυμνασίου έχασε το αριστείο για ένα....."λάθος". Το επίθετο του ήταν Δημητρίου. Χαρακτηριστικό επίθετο των Ελλήνων τσιγγάνων της Αγίας Βαρβάρας. Πάντως τελείωσε γυμναστική ακαδημία του πανεπιστημίου Αθηνών. Στην κόρη μου δε, που είναι τώρα τελειόφοιτη μηχανολόγων μηχανικών αεροναυπηγών, το είχα δηλώσει από την αρχή σε οοοοολους τους διδάσκοντες και γυμνασιάρχες, λυκειάρχες. Εάν συμβεί κάτι που έχει ρατσιστικό υπόβαθρο, δείχνοντας τους και το έγγραφο της ολικής διαγραφής του....καλού παπά, Ε ΤΑ ΕΒΑΛΑΝ ΜΕ ΛΆΘΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟ. Έτσι όλα τα χρόνια της κόρης μου κίνησαν ομαλά. Όπως και θα έπρεπε δίχως δική μου παρέμβαση. Σκεφτείτε όμως πόσα παιδιά χάθηκαν από τέτοιες συμπεριφορές.

ΤΑ ΔΙΑΜΆΝΤΙΑ ΚΡΎΒΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΛΆΣΠΗ"
Μαρία Δημητρίου (από ανάρτηση του Stathis Gkotsis)
Το λινκ για την μικροϊστορία στα σχόλια.
 
 

 

 

 

Γλώσσα